lørdag den 30. oktober 2010

HURRAAA! Nu skal vi tilbage til 50'erne!

Jeg har godt nok lige kort nævnt dette i forrige post, men denne nyhed fortjener mere end blot en sidenote... det her er FORSIDESTOF!

Jeg har længe været fan af Ove C. Dahl's bogserie "Tilbage til...", og fra jeg så bøgerne første gang, og købte "Tilbage til 60'erne", har jeg ventet med længsel på at dette øjeblik skulle komme... nemlig at det blev 50'ernes tur!

Lo and behold - det øjeblik er NU! *danser jublende rundt!*

 Lige i perfekt tid til at ønske sig den i julegave
(hvis man da kan vente så længe med at få den...)


Nede hos Inga Berling stod jeg pludselig med denne perle i hånden, og bladrede den forsigtigt lidt igennem. NOVRA hvor jeg glæder mig til at få mit eget eksemplar! Inga havde selvfølgelig et eksemplar før alle os andre, da hun selv er med i den, som en moderigtig ung pige:


Gyldendals boghandel har følgende beskrivelse stående:


Via hundredvis af illustrationer kan du her opleve eller genopleve et årti i selskab med husmødre og helte, raske drenge og pæne piger, herrer med hatte og en helt ny generation af det nye fænomen "teenagere". 

Efterkrigstidens Danmark bevæger sig gennem årtiet fra smalhals og knaphed til velstand og genlyde fra det store udland. Land og by står stadig i kontrast til hinanden, men udvekslingen er større end nogensinde efterhånden som privatbiler og knallerter bliver mere og mere almindelige. 

Også tv-apparatet vinder indpas i de danske hjem og snart er verden tættere på end nogensinde, ligesom en tur til Sverige med telt og rejsegrammofon åbner grænser og udvider horisonter. Jazz, rock og refræn vækker genlyd især hos de nye unge og den nye kvikke mode spejles fra idolplakaterne på væggen til festerne med vennerne. 

50'erne er gammelt og nyt, besøg hos slikmutter, i ismejeriet, i biffen, ved skolepulten, rundt om søndagsfrokostbordet og hjemme på værelset, hvor der leges med Dukke Lise, TEKNO, det nyeste i ægte plastic og spilles spil med hele familien.  


 Lyder det ikke bare henrivende herligt????!!!!

Du kan stensikkert købe den i din lokale boghandler snart, men også på nettet, f.eks. her.
Saxo kan du forudbestille den, og få 15 % rabat.

psst: For at gøre det hele endnu bedre, er Hr. Dahl i gang med "Tilbage til 40'erne". Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der glæder mig til den!

3 kommentarer:

***Hos Mutter*** sagde ...

Den ser da super god ud. Jeg har aldrig set disse bøger før, så til start har jeg lige reserveret tilbage til 80´erne, 70´erne og 60´erne. Yngre udgaver var endnu ikke på biblio hylderne.

Jeg er spændt på at se, hvilket årti jeg egentlig bedst kan lide.

Hva´ sværmer du mest for ?

Camille sagde ...

De ER nemlig rigtig gode! Der er gode billeder i, og masser af forskelligt stof. 50'erne er som sagt helt sprit ny, og 40'erne er han ved at lave... så der går nok lige noget tid før bibliotekerne er med dér.

Jeg har selv 60'erne, og det er den udgave hvor jeg genkender flest ting fra min barndom ( sjovt nok). 80'erne er meget fed, men siger mig slet ikke så meget som 60'erne... og 70'erne har jeg faktisk slet ikke kigget i.

Men ud fra det jeg har skimtelæst i 50'erne, så er det klart min favorit! ( hvilket slet ikke undrer mig)

Dorthe Mey Thurø sagde ...

Jeg har tænkt ca 1000 gange at det var så mærkeligt at der ikke var en om 50'erne...
Uhh den om 60'erne er god! :o)

Glæder mig!