torsdag den 28. oktober 2010

Håndarbejde fra dengang


Sidst jeg var hjemme hos mine "de gamle", fik jeg lov til at få nogle af de fine håndarbejder der er produceret i familien gennem tiderne. Oldemor, mormor og mor - alle 3 har været flittige brodøser, og kreeret de fineste løbere, duge og små stykker til at lægge hist og her.

 

Jeg synes det er så hyggeligt at vide at dén dug har min mormor siddet og lavet, og dén løber har oldemor sirligt broderet i en helt anden tid. Min mor har også lavet nogle ret fine ting, nogle af dem mange år før der overhovedet var tænkt på mig! Det er så godt at de er blevet gemt, trods skiftende trends og selvom de nu blot har ligget i et skab i mange år.


Eneste ulempe ved at få alle disse ting, er at jeg ikke har samme forhold til dem som min mor har. Jeg var der ikke da de blev lavet og jeg har aldrig set dem i brug. Tiden løb fra at have hjemmet fyldt med disse fine håndarbejder, og de har derfor så længe jeg kan huske, ligget i et skab. Allerede nu husker jeg ikke helt hvem der har lavet hvad, og derfor mister tingene hurtigt den betydning og lidt af den "finhed" og magiske stemning, jeg synes der var, da min mor fortalte om dem og forærede mig dem.


Jeg overvejer at fotografere dem alle, og gemme disse fotografier på computeren med angivelse af hvem der lavede dem og ca. hvornår. På den måde vil jeg også engang kunne fortælle mine børn disse historier, og føre magien ved de gamle håndarbejder lidt videre.
Har du også nogle af de gamle håndarbejder der er kreeret gennem tiderne i din familie? 

Hvad gør du for at gemme og huske historierne og ophavskvinderne bag?

3 kommentarer:

Loppe-shoppe sagde ...

Det er en god ide at gemme fotos plus oplysninger om de fine håndarbejder.
Jeg har bl. a. mellemværk (syet i baby-dyne af mig) som min bedstemor har lavet.
- Og broderede duge fra min mor.

girllikeswednesdays&rainbows sagde ...

Jeg synes det lyder som en alletiders plan det der med billeder og historier. Jeg nåede at redde en masse duge og servietter som min farmor har samlet gennem tiden. Kan se at det virker som om min farfar har haft en dug med hjem til hende fra alle sine mange, mange rejser, men desværre nåede hun ikke at fortælle mig om dem før hun mistede sig selv til demensen:'-( Jeg gemmer ikke desto mindre på dem og på en lille samling lommetørklæder, som vi som børn en sjælden gang i mellem fik lov at sidde med og beundre og folde:-)

Pernille sagde ...

Det var skisme en god idé med at fotografere og gemme på computeren. Jeg har også mange gamle broderier, både fra min egen familie og min kærestes (-Jeg har en rigtig sød svigermor som ved jeg er en håndarbejdsnørd). Det er tit så sirligt og smukt udført og jeg elsker også at sidde og kigge på dem.