onsdag den 10. november 2010

Fjernsynsapparatet der endte sine dage som sengebord

Vi har fået nyt sengebord! Eller snarere... vi har endelig fået et sengebord!

 Er det ikke fint?!

Atter engang har min far en finger med i spillet (hvilket måske ikke kan overraske nogen efterhånden haha), da han hørte, at jeg havde fået det fine B&O til min systue af verdens sejeste venner, der lige havde "ét i overskud":


"Er sådan noget virkelig noget", mener jeg han sagde 
- og jeg sagde straks "JA for pokker!"
"Jamen så står der et til skrald herude - vil du have det?"
 - og hvad kan man sige til det, andet end JA, JA, JA, JA, JA, JA, JA, JA, JA, JA?!!!

Så inden for 14 dage har vi både fået fjernsynsapparat herhjemme og på arbejdet. Jeg føler mig MEGET heldig, og bliver helt glad af at se på dem hver dag. Og hurra for at have en tingfinder-far! (gad vide hvor jeg har det fra....?)

Se lige hvor fint det ser ud:

så skal der "bare" males gulv og vægge, samt sættes gulvpanel på i den ene side...

Flere af mine venner har foreslået mig at lave det til akvarie, eller at sætte robotter ind i det, men jeg må indrømme, at jeg bedst kan lide det som det er. Jeg synes egentlig også at det er syndt at pille ved det. Tænk engang, at nogen har gemt disse fjernsynsapparater så længe - langt efter at de blev umoderne, klodsede og ikke længere virkede. Nu bor de hos mig, og jeg skal nok passe på dem!

Men hvor har jeg idéen fra? Er den opstået i det blå, eller?
 
Da Mondo Kaos i løbet af sommeren flyttede til sine nuværende lokaler, var noget af det første jeg lagde mærke til, dette fine fjernsyn der står inde i herreafdelingen, fra dengang det bestemt ikke var alle der havde råd til et sådant apparat! Straks jeg så det, tænkte jeg sengebord eller sidebord til sofaen, men tænkte "sådan et finder jeg aldrig!". Det gjorde jeg så heller ikke, men så er det godt jeg har min FAAR! :D  (og gode venner til lissom' at fordoble glæden!) 

Tænk engang, at for mange år siden var dette fjernsynsapparat nyt og funklende, 
og virkelig et statussymbol for den familie der købte det. 
Man syntes også stensikkert, at det var ganske småt og handy't! 

Det var dengang, at dette var prøvebilledet der prydede skærmen hele dagen, indtil programmerne begyndte:


Lidt  fjernsyns historie:


1950 - Radioen fylder 25 år, og folk strømmer til stor jubilæumsudstilling i Forum, hvor radioens  nyetablerede fjernsynsafdeling viser 39 forskellige tv-udsendelser.

1951 - TV begynder i Danmark 2. oktober - med 1 times udsendelse tre aftener om ugen og med Jens Fr. Lawaetz som chef. Fra starten har næsten 400 danske hjem anskaffet et fjernsynsapparat.
 
1952 - Tv-prøvebillede udsendes dagligt til brug for de danske tv-fabrikker og -forhandlere, og prisen for et tv-apparat er ca. 2000 kr.

1954 - Start på daglige tv-programmer fra Radiohuset. Den første OB-vogn tages i brug, så der også kan sendes direkte fjernsynstransmissioner ude fra landet.

(http://www.dr.dk/OmDR/Fakta+om+DR/Historie/20060504131517.htm)



8 kommentarer:

Margith sagde ...

Det fineste sengebord jeg længe har set. Din Far er et hit :-9

Camille sagde ...

haha Margith - HELT ENIG!

(og han griner når han ser din kommentar, det er ganske vist. haha )

Det er i øvrigt sjovt som andres skrald kan være nogens guld. Det er bare lige at se muligheder og andre anvendelser i tingene.

Ditte Maria Bergstrøm sagde ...

Det er jo et idiom på engelsk: "One man's trash is another man's treasure"

eggzakly sagde ...

Hvor ER det fint - og lige præcis den rigtige højde!!!

Maria sagde ...

Tænk at det skulle smides ud!!! Det passer jo perfekt ind der, cool!

Camille sagde ...

lige præcis, Ditte!

Og ja, tænk om det blot var blevet brændt! Det er så fint, så fint!

..... sagde ...

Hvor er den grønne ugle fra?

Camille sagde ...

Det er en gave fra en veninde, der var i LA... så det hjælper desværre ikke herhjemme... :(