søndag den 25. december 2016

Julen 2016

Så blev det 1. Juledag her i hverdagshjemmet, og en jul er endnu engang næsten slut.

Julen i år har for vores vedkommende været alt andet end den plejer.

Jeg har, indrømmet, været i mega krise over den manglende julestemning og alt det vi ikke kunne, men nu hvor den er overstået, var det jo slet ikke så farligt. Jeg lærer nok aldrig helt at acceptere, at vores familie kun tæller far, mor og børn, og at vi ikke har en større familie som de fleste andre. Især i julen er det bare virkelig trist, men der er jo ikke rigtigt noget at gøre ved det, og vi kan jo sagtens hygge os alligevel. Måske er det grundet graviditeten at det har været hårdt for mig i år, måske fordi det i år er første år at vi ikke har den familie vi plejede at have, efter at vi mistede det sidste af B's familie i sommers, og min familie sidste jul.

Juleaftensdag startede med, at jeg sendte mand og børn ud på legeplads, så jeg kunne støvsuge, rydde op og komme i gang med julemaden, så vi alle kunne hygge os og se Disney Juleshow sammen senere. Det startede da også meget godt, men ca 1/2 time før de skulle være hjemme, faldt jeg over en kasse og tog et ordentligt styrt. Av. Heldigvis fik jeg vendt mig i luften (lyder en del sejere end det føltes), så jeg smadrede mit knæ og albue i stedet for den gravide mave, men øv det gjorde stadig ondt. Når man nu er så gravid som jeg efterhånden er, betyder det at man skal forbi fødegangen for at de lige kan tjekke at alt er ok med baby og moderkage. Normalt ser de helst, at man bliver hængende i et døgns tid - ikke fedt sådan en juleaften! Nå, men jeg måtte forlade alting, og tilbringe nogle lange timer på hospitalet, hvorefter de heldigvis kunne fortælle at alting så ok ud, så jeg kunne komme hjem og holde jul, sidst på eftermiddagen. Pyha! Jeg fik haltet hjem, og kunne så overtage madlavningen fra B, som normalt ikke er den store kok, men som i dagens anledning havde været nødt til at gå i gang med steg og alt det andet. Vi klarede det!

Er stadig ret imponeret over de to piger, som bare accepterede, at far stod i køkkenet, da mor skulle afsted i nogle timer, alt imens de sad og så julefjernsyn i stuen - helt roligt og uden at pille ved julegaverne, som jeg havde nået at ligge under træet. Godt klaret! Til gengæld havde de så rippet juletræet for spiseligt pynt, men skidt pyt med det.

Vi nåede da at få lavet alt maden, undtagen risalamanden, som så blev lavet og nydt i dag, efter en god gang julebiksemad. Lækkert!

Dagen i dag var alt det, som dagen i går ikke var: Hyggelig, rar, stille og rolig.
En dag hvor alle blev i nattøjet, samlede lego til den store guldmedalje, legede og slappede af. Jeg har været godt øm i kroppen efter gårsdagens fald, så måtte endda ind og lægge mig i nogle timer, med den bog jeg fik i gave i går, hvor B tog fusen på med mig en bog jeg havde ønsket mig.



Jeg havde købt disse til B, bestilt via 'Abstrakte Portrætter' på FB. 
... bogen som jeg havde ønsket mig, men bestemt ikke regnet med lå under træet. 

Ingen kommentarer: