lørdag den 26. november 2016

Retroplanter - det stikker da helt af for mig!

... det her indlæg skrev jeg for længere tid siden, men fik aldrig trykket på 'udgiv'-knappen. 
Siden indlægget blev skrevet, er plantebestanden dog blevet minimeret lidt, 
da jeg indså at det havde taget liidt overhånd... 

Vi har efterhånden en del planter herhjemme. 72 styk, helt præcis - og derudover en masse stiklinger, der bare skal vokse så de kan komme videre til nye hjem.

Så er der også alle planterne på altanen, både de spiselige og dem til pynt. Så ja, der er efterhånden en del, hvilket jeg ikke helt havde set komme.

For nogle måneder siden havde vi knap så mange, men så så jeg Søstrene Grenes interiørkatalog, forelskede mig i den skide vandmelonpeperomia, og begyndte at lede efter den. Fandt jeg den? Nix! Men jeg fandt 21 andre planter, der var så skideflotte at jeg ikke kunne lade være med at slæbe dem med hjem!

pink rørsystem, købt i Guldblomst på Guldbergsgade

Stoppede det dér? Næ, det kan jeg ikke prale af! For så var jeg så smart at tage min kære mand med i Ikea, og selvom jeg kun fandt én plante derhenne, udover de poser, servietter, opvaskebørster og andre livsnødvendige ting jeg ikke kunne leve uden... jamen så kom han da slæbende med 9 kakti (flertal af kaktus, sir' de kloge).


Godt så.

Efter 21 planter, kom den der vandmelon endelig hjem til mig... sammen med en god håndfuld andre planter. Men så kom næste problem: Potter! De der grønne fætre skal jo for dælen stå i noget, og når man er sådan en irriterende æstetiker, fungerer det bare ikke med plastikpotterne, næ nej.

Vandmelon peperomia

Nå, afstiafsted igen, til de der blomsterbutikker, denne gang for at kigge efter potter, der hverken er rustikke, eller for spraglede. Ingen hvide og ingen lerpotter. Nææ, jeg er da sådan en retroelskende én der kun gider de glaserede, og helst dem der ligner noget fra førhen med et spifft mønster. Eller... helst nogle originale gamle, men dem er der skisme efterhånden langt imellem (eller også HAR jeg købt dem).

Hvad sker der så? Jo jo, damen her kommer da hjem med endnu en plante, og endnu én. Førend man får set sig om, tæller husstanden 72 planter, plus det løse.

Jeg tog endda til plantebyttedag, med 10 planter. Kom hjem med 7 andre. Flot!

Men hvilke planter er det så, der fylder hverdagshjemmet med skønt indeklima og grønt for øjet?

Madagascar Juvel

Primært sådan nogle din bedstemor ville have stående. Grafiske planter, planter med flotte spraglede blade. Jeg frydes og bliver så henrykt af de smukke blade, der ikke bare er grønne i et væld af nuancer, men også tæller pink, rød, lilla, gul, creme mm. Fantastisk! Der er prikkede blade, stribede blade, blade der ligner slangeskind, fiskeben og meget mere. Det er da lige til at blive glad af!


Monstera Obliqua - Swiss Cheese Plant

Mølplante, svigermors skarpe tunge, fingerfilodendron, slangeskind, fiskebensplante, vandrende jøde, perlesukkulent (som faktisk også hedder herreianus, det er jo helt forrykt!), musehale, paletblad, væddeløber, paradistræ mm.

Så er der alle vores kakti. Eller kaktusser, som jeg altid kommer til at sige. Egentlig har jeg aldrig kunne lide dem, fandt dem kedelige og irriterende med deres stikkende facon. Den tid er forbi, for det er da på ingen måde kedeligt, nu der er så mange varianter at få, og jeg har lært at de da skam også kan blomstre, endda med nogle helt vidunderlige blomster.

Nu er der sgu ikke rigtigt plads til flere. Eller tid, for nøj det tager godt nok lang tid at vande dem alle, overbruse dem jævnligt osv. De skal jo helst ikke dø fra mig, nu jeg partout skulle anskaffe mig dem.

Hvad med dig - har du grønne venner i dit hjem, og hvilken er din yndlingsplante? 




Ingen kommentarer: