søndag den 8. januar 2017

Kaktusdød - og lidt om årstiden...

 Æv!

Herhjemme er der jo en del grønne planter, men også en del kaktus, som egentlig mest er B's. Eller var... for de fik da lige næsten allesammen en eller anden mærkelig svampelignende sygdom, som tilsyneladende er virkelig svær at slippe af med, OG smitter de andre. Så nu er der kun 5 kakti tilbage. Var ellers lige blevet så begejstret for dem, efter de fleste blomstrede med de smukkeste blomster tidligere på året...

Oh well, intet er så skidt, at det ikke er godt for noget: Nu er der dejligt meget plads i vindueskarmene, som ellers var blevet tilholdssted for dem alle i den kolde og mørke tid.



Jeg synes generelt at alle årstider har sin charme, på nær her i januar/februar. Tror aldrig helt jeg lærer at se det gode i de kolde, mørke og noget triste måneder. Eneste lyspunkt er fastelavn, og så selvfølgelig Else Marguerites fødselsdag i slut februar. Håber at lillebror også kommer til i februar, så  måneden får noget mere festivitas og glæde.

Nu skrev jeg lidt om traditioner i går, og om at vi gerne vil skabe flere traditioner for vores børn, end vi selv havde med hjemmefra. Fødselsdag er ingen undtagelse, der har vi allerede nu helt faste traditioner, som vi glæder os til hvert år. Vi vil så gerne, at børnene føler at deres dag er helt speciel og magisk, også selvom de hverken får en masse store gaver, eller har bedsteforældre som kommer på besøg og forkæler dem. Der kommer snart nogle fødselsdagsindlæg her på bloggen, om hvordan man kan få en masse ud af forholdsvist lidt penge. 

Når børnene vågner på deres fødselsdage, er det altid dette syn som møder dem ude i køkkenet.

Men fastelavn er også én af de traditioner, som vi gerne vil holde fast i, selvom hele det der med en kat i en tønde ikke er noget som huer os særligt meget... Men vi pynter op med katte, laver fastelavnsris og udklædning - og holder en fastelavnsfest her i vores andelsforening. De sidste par år har vi også holdt fastelavnsfest med andre hjemmebørn og deres mødre, det er rigtig hyggeligt. Skriver mere om det senere, med tips til hvordan man også kan skabe nogle gode oplevelser for de helt små, som måske ikke er så meget til hverken udklædning, eller kan slå på en tønde. 

Nogle af bollerne fra fastelavnsfesten sidste år, i vores andelsforening. 
Det var megasjovt at bage SÅ mange, men i år må jeg nok hellere springe over, pga. fødsel 
som jeg risikerer falder oveni fastelavn. Selvom jeg virkelig har lyst til at gentage succesen!
Hele køkkenet var fyldt med boller, mener jeg bagte 130 stk, alle økologiske (på nær glasur og krymmel). 
Det overraskede mig en del hvor lidt det egentlig kostede i indkøb. Omkring 400 kr.

Men hvad så med januar... er den bare dømt ude? Jeg synes i hvert fald at det er en lidt svær måned, men den har heller ikke de bedste betingelser, vel? Den kommer lige efter jul og nytår, som er svære at hamle op med - og vejret er altid det mest kedelige og triste man kan forestille sig. Der er sjældent sne, men mest bare overskyet og regn. Jeg bruger mest januar til at rydde op og gøre lidt status over året der gik og året der kommer. Måske man bare skal se charmen i dét, og finde glæden ved at man har sådan en måned, hvor man langsomt kan komme i gang med det nye år. Havde jeg pengene til det, tror jeg at jeg ville rejse til de varme lande i en uge eller to, hver eneste januar måned. 


Hvordan har du det med januar? 

Er den også lidt sløj for dig, 
eller har du gode råd til at få den til at glimte lidt mere? 










Ingen kommentarer: